​De nordiske stipendiater 2016

​Forsikringsforeningen var den 6.- 8. september vært for den nordiske forsikringskonference med temaet ”Forsikring, teknologi og transport”. ​
Deltagere fra Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark var samlet på Rungstedgaard, hvor de over tre dage delte viden og fik indsigt i, hvor langt teknologien på selvkørende biler er kommet, hvilke udfordringer og muligheder det giver lovgivning, bilbranchen og ikke mindst forsikringsselskaberne.

Over 125 deltagere
Omdrejningspunktet for de tre dage var en heldagskonference den 7. september, hvor der - ud over stipendiaterne - deltog mere end 125 repræsentanter fra branchen. Her var programmet sat op med mange eksterne indlægsholdere, som chefredaktør Mikkel Thomsager fra Bilmagasinet styrede igennem dagen.

Positiv minister
Foredragsholderne var mange, og de gav både informative og inspirerende indlæg. Transportminister Hans Christian Schmidt åbnede dagen med at tale om de tre fokusområder Transportministeriet har sat op; kørsel i nødspor, droner og selvkørende biler. Han var derfor meget tilfreds med, at der var et heldagsarrangement, hvor selvkørende biler var temaet.  PR Manager Jan Larsen – Volvo Cars, og Regulation & Certification Manager Nordic Karsten Gade – Volvo Trucks kom med et godt mix af PR og film der viste, hvor langt Volvo er kommet med selvkørende biler.

Konkurrence

Deltagerne fik også mulighed for at deltage i en konkurrence, hvor de sidst på dagen fik en testkørsel i de nye biler.  Bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen – FDM, og direktør Mogens Kjærgaard Møller – Rådet for Sikker Trafik, gav herefter deres bud på, hvornår og hvordan vi som brugere kan forholde os til den nye teknologi, og ikke mindst hvilke konsekvenser det vil have på trafiksikkerheden

Det kom nok som lidt at en overraskelse for mange, at vi taler om tidshorizont frem til 2040 - måske endda 2075 før de 100% automatiske biler kører rundt, og selv der vil der være en lang overgangsfase, før den gamle bilpark er omsat.

Fire transportrevolutioner
Professor Otto Anker Nielsen – Sektionsleder for trafikmodeller og -planlægning, DTU, tog tilhørende gennem de fire transportrevolutioner fra de muligheder og udfordringer de har givet på infrastruktur og rundede af med ”mobility as a service” (MAS). God overgang til CEO Jesper Bove-Nielsen – Copenhagen Skunkworks, som havde sammenfattet sin præsentation på en planche med ligningen ”digitalisering af alt + deling af alt = disruption af alt”. Afslutningsvis blev der fra Telematics Solution Manager  Orsolya Hegedus –- Swiss Re Automotive Solutions, samlet op mod de konkrete findings af en undersøgelse af, hvordan telematics og de avancerede førerunderstøttende systemer påvirker forsikringsmarkedet. En dag hvor der blev lyttet intenst til det sidste indlæg; og hvor tilbagemeldingerne fra deltagerne har været overordentlig positive.

​​Vidste du? ​
Der er reelt 6 stadier frem mod 100% førerløse biler, da der er forskellige niveauer af automatisering. Idag er vi på niveau nummer to.

• Niveau 0. Ingen automatisering
  • Niveau 2. Delvis automatisering - føreren kan slippe rat og pedaler på udvalgte veje
  • Niveau 3. Betinget automatisering - føreren kan foretage sig andet under kørsel, men skal være klar til at gribe ind
  • Niveau 4. Høj automatisering - manuel kørsel er kun nødvendigt i særlige tilfælde
  • Niveau 5. Fuld automatisering - den 100% førerløse bil, der kan køre uden fører

Deleøkonomi og teknologi
Torsdagen fik stipendiatdeltagerne i workshop fulgt op på temaerne omkring førerløse biler og deleøkonomi. For at give lidt eksternt input, var Chef for Mobility Morten Jakobsen,  Arriva, på podiet med et konkret eksempel på elbiler, deleøkonomi DriveNow, og de erfaringer de har gjort sig indtil nu. Måske her på sin plads at spørge, om teknologi eller deleøkonomi vil være den største faktor for disruption på transportområdet. Stærkt går det i hvert fald på deleøkonomi. De enkelte landes stipendiater havde forberedt indlæg der beskrev, hvor langt de respektive lande er på områderne. Det skal bemærkes at Finland faktisk allerede i 2015 startede forsøg op på førerløse busser, hvor vi i Danmark lige afventer lovgivning eller OK til test på dette.

​​Hvad sagde stipendiatdeltagerne? ​​​
  • Allan Funch – Codan: ”Det var tre meget interessante dage, hvor man lærte nogle dejlige nye mennesker at kende. Der var god erfarings udveksling over alle tre dage, hvor man fik indblik i deres hverdag, og hvor vi kunne udveksle erfaringer og synspunkter.”
  • Søren Friis-Jensen, Codan: "Det var tre fine dage. Det er sjældent, at jeg deltager i workshops, hvor man pludselig opdager, at der kun er ½ time tilbage af dagen. "
  • Thomas Johannes Andersen – Alm. Brand:  "Det var nogle rigtig gode dage, interessant, relevant, lærerigt og samtidig også super hyggeligt socialt. "
  •  Michael Wain Poulsen - Vardia:  "Den samlede vurdering af dagene er rigtig god og jeg fik personligt noget med hjem i rygsækken – tak for det. "

Positive tilbegemeldinger